Розвиток дрібної моторики кисті руки
•Робота з пластиліном або гончарською
глиною. Розминання пальцями, ліпка фігур. Допомога мамі у вимішуванні тіста,
ліпленні вареників, пиріжків.
•Імітація пальцями гри на піаніно,
барабані.
•Катання по столу кожним пальцем дрібних
намистинок, кульок, горошинок.
•Зав'язування і розв'язування вузликів.
Спочатку для цього береться товста мотузка, а потім усе тонша і тонша.
Закінчується робота вільним зав'язуванням і розв'язуванням шнурків.
•Нанизування на нитку кульок, ґудзиків,
намистинок тощо.
•Малювання узорів, що складаються із
суцільних та перерваних ліній.
•Вирізування витинанок, складання орігамі.
•Робота зі спеціальними тренувальними
вправами в зошитах.
Пальчикова гімнастика
Цілий день, цілий
день, крутиться скакалка
(Крутяться великі пальці).
Цілий день, цілий
день, стрибає наша Галка:
Правою— стриб,
лівою—стриб
(Вказівний і середній стукають по столу).
І обидві ніжки —
то назад, то вперед, Стрибають по доріжці
(Два пальці разом стукають по столу).
Швидше й швидше крутиться
скакалка,
Вище всіх, більше
всіх, стрибає наша Галка.
(Пальці високо підстрибують)
Артикуляційна гімнастика
«Усмішка»,
«трубочка»
Висунути широкий
язик, сховати.
Здути ватку з
руки. Дути на широкий язик за зубами.
Язик за зубами,
мов би в усмішці, вимовити и—и—и—и — и—є.
Для формування
координації рухів, їх диференціації, зміцнення м’язів рук використовують
спеціально розроблені вправи. Прикладом є така система вправ:
·обертати кисті
руки з максимальною амплітудою;
·розвести та звести
пальці у випрямленому положенні кисті руки: а) на площині, б) у повітрі;
·стиснути кисті рук
у кулак та розтиснути: а) одночасно двома руками однакові рухи; б) одночасно
двома руками різні рухи;
·послідовно
натиснути кінчиком великого пальця на кінчики інших пальців тієї ж руки –
пальці «вітаються»;
·потерти великим і
вказівним пальцями кожної руки один одного (імітація прокручування пальцями
нитки), те ж саме – великим та іншими пальцями по черзі;
·розкачувати
шматочок пластиліну великим і вказівним пальцями; великим і середнім; великим ,
вказівним і середнім. Прокручувати сірник між цими пальцями.
·кисті рук
витягнуті, пальці притиснуті один до одного: а) розвести пальці рук попарно,
потім усі пальці відразу зімкнути; б) по черзі пальці кожної пари розвести і
тут же зімкнути; в) всі пальці одночасно розвести і тут же зімкнути;
·рука лежить на
столі, кисть піднята в максимально вертикальному положенні; кожний палець по
черзі торкається парти (як варіант – те саме одночасно пальцями обох рук);
·долоня лежить на
столі, пальці притиснуті однин до одного, потім пальці збираються в кулак,
потім розпрямляються і долоня ставиться на ребро. Вправа «долоня-кулак-ребро»
повторюється кілька разів.
· Вправи на координацію рухів
· 1. Поскакати на
обох ногах на одному місці, тримаючись за руку вчителя (стіл, крісло).
· 2. Підскоки на
правій, на лівій нозі почергово, на одному місці, тримаючись за руку вчителя
(стіл, крісло).
· 3. Підскоки на
правій, на лівій нозі по прямій від стола до дверей і назад самостійно або
тримаючись за руку вчителя.
· 4. Ходіння – крок
на місці, на носочках, на п’ятках, марширування по колу.
· 5. Ходіння з
підніманням і опусканням рук, як пташки махають крильцями, з покачуванням рук
над головою, як колоски на вітрі.
· 6. Ходіння по
вузенькій дошці чи місточку самостійно чи тримаючись за руку вчителя.
· 7. Побудова
будиночків, столиків, лавочок із кубиків та будівельного матеріалу за зразком,
а потім по пам’яті.
· 8. Розкладання і
збирання пірамідок, розбірних іграшок,
матрьошок, яєчок, чашечок; нанизування намистинок.
· 9. Складання
предметних розрізаних малюнків.
· 10. Складання із
паличок (сірників тощо) геометричних фігурок, візерунків (різних за кольором),
сходинок, тиночків тощо.
· 11. Вирізування по
прямій лінії кольорових смужок, фігурок по контурах.
· 12. Багаторазове
стискання і роз тискання руки в кулак.
· 13. Розтягування
рук, покладених пальці у пальці, в сторони (розривання ланцюга).
· 14. Стискання і
роз тискання гумової груші
· 15. Почергове
згинання і розгинання пальців обох рук.
· 16. Зробити решітку
із двох пальців (вказівний і середній) кожної руки і почергово вкладати їх:
права зверху, ліва знизу і навпаки. Виконати цю вправу багато разів.
Акустична форма дисграфії
Підніми
руку, коли почуєш звук т, д (м, н, т, л, т, д)
Порівняй
артикуляцію звуків т, д.
Що
робить язик, коли ми вимовляємо звук т і звук д. Що роблять губи?
Перевіримо роботу
голосових зв'язок (тильну сторону руки кладемо до горла і вимовляємо звуки).
При вимові звука т — голосові
зв'язки не працюють, а при вимові звука д—працюють.
Артикуляційні
вправи. Кінчик язика до верхніх зубів. Вимова звуків т, д.
Ігри на диференціацію звуків
1. «Чарівні дзвіночки»
Роздати дітям дві
картки, на одній є зображення дзвіночка, а на другій — немає. Назвати звуки, а
діти на дзвінкий приголосний повинні підняти дзвіночки, на глухий — чисту
картку (т, д, ш, ж, с, з,п,б).
2.
«Знайди букву»
Роздати дітям
смужки, на яких зображені букви. Вчитель називає букви, а діти фішками
закладають відповідну букву.
С 3
п б
т д
3.
«Телебачення»
На екрані
іграшкового телебачення виставити малюнки (телефон, лопата, дерево).
Завдання:
Що показує
телебачення?
Назвати
малюнки в назві яких є звук т, а потім звук д
Знайти місце
звуків у словах.
4. «Утвори
нове слово»
Показати дітям
малюнки, дати завдання: в назві першого малюнка виділяти перший звук, в назві
другого — другий, в назві третього —третій, в назві четвертого —четвертий. Ці
звуки об'єднати. Яке слово утворилось?
5. Гра«Комп’ютер»
Роздати дітям
картки, поділені на клітинки. Діти рахують, скільки клітинок. Запропонувати завдання: у першу клітинку
записати першу букву слова телефон. У
слові мило визначити другий
звук і записати у другу клітинку. В чисту клітинку вписати першу букву слова нитки. З букв прочитати слово (тин).
6. «Назви слово»
На дошці дві
таблички із зображенням предметів, у назвах яких є звуки т, д. Діти кидають кубик і знаходять під
відповідною цифрою малюнок. Називають його і визначають звук, його місце в
слові.
7. Гра«Утвори з
букв слово»
Є диск, на якому
написані букви. Вчитель показує букви, а діти повинні утворити з цих букв
слова (тин, дуб, диня, буде). Така робота проводиться з диференціації звуків
кожної пари змішуваних звуків.
Дисграфія на основі
порушення мовного аналізу і синтезу
1.
Придумати речення за сюжетним малюнком і визначити в ньому кількість слів.
2.
Придумати речення з певною кількістю слів.
3.
Скласти графічну схему даного речення.
4.
Визначити місце слів у реченні.
5. Скласти графічну схему слова.
6.
Придумати слова з 3, 4, 5 звуками.
7.
Підняти цифру, яка відповідає кількості звуків.
8.
Вставити пропущені букви в словах.
9.
Підібрати слова на кожний звук. Слово записується на дошці. До кожної букви
дібрати слова, які починаються з відповідного звука.
10.
Переставити звуки: пила —липа, палка — лапка.
11.
Утворити нові слова з букв одного слова: ластівка, ліс, сік, сак, кава).
12.
Розгадати ребус. Дітям запропонувати малюнки: заєць, апельсин, лампа. Діти
виділяють перший звук в назвах малюнків і записують відповідні букви (зал).
Корекційна робота при оптичній дисграфії
1.Знайти букву в ряді подібних. Пропонуються
ряди подібних друкованих і рукописних букв (лм, ер, вз, ад).
2.Змалювати букву за зразком.
3.Скласти з паличок букву, фігуру.
4.Сконструювати букви друкованого і
рукописного шрифту з елементів друкованих і рукописних букв.
5.Показати правильно зображену букву серед
правильного і дзеркального зображення.
6.Визначити різницю подібних букв, що
відрізняються елементом 3 — В, Р — В.
Логічно зв'язані слова: ромашка—луг,
молоко — сир, автомобіль—колесо, суп—капуста, зірка — небо, парасолька—дощ,
книга — картинка, театр—білет, собака—поводок. Слова, що логічно не пов'язані між собою: велосипед—банти,
телевізор — ніс, суниці — дах, футбол—бджола, небо—лопата, диван — слон,
чашка—кущ, цукор—корабель, лампочка — книга
Вправа «Малюємо злість»
Варіант 1. Дитині пропонується намалювати на аркушах наперу свою злість
так, як вона її уявляє, а потім знищити малюнок, або зробити вогнище і спалити
власну злість.
Варіант 2. Пропонується
намалювати на аркушах паперу портрет людини, до якої дитина відчуває злість і
агресію, або написати її ім'я закарлючками, негарними літерами. Коли це
зроблено, розірвати малюнки і викинути їх у кошик для сміття.
Немає коментарів:
Дописати коментар