вівторок

Розвиток дрібної моторики кисті руки

Розвиток дрібної моторики кисті руки
Робота з пластиліном або гончарською глиною. Розминання пальцями, ліпка фігур. Допомога мамі у вимішуванні тіста, ліпленні вареників, пиріжків.
Імітація пальцями гри на піаніно, барабані.
Катання по столу кожним пальцем дрібних намистинок, кульок, горошинок.

Зав'язування і розв'язування вузликів. Спочатку для цього береться товста мотузка, а потім усе тонша і тонша. Закінчується робота вільним зав'язуванням і розв'язуванням шнурків.
Нанизування на нитку кульок, ґудзиків, намистинок тощо.
Малювання узорів, що складаються із суцільних та перерваних ліній.
Вирізування витинанок, складання орігамі.
Робота зі спеціальними тренувальними вправами в зошитах.
Пальчикова гімнастика
Цілий день, цілий день, крутиться ска­калка
(Крутяться великі пальці).
Цілий день, цілий день, стрибає наша Галка:
Правою— стриб, лівою—стриб
(Вказівний і середній стукають по сто­лу).
І обидві ніжки — то назад, то вперед, Стрибають по доріжці
(Два пальці разом стукають по столу).
Швидше й швидше крутиться скакалка,
Вище всіх, більше всіх, стрибає наша Галка.
(Пальці високо підстрибують)
Артикуляційна гімнастика
«Усмішка», «трубочка»
Висунути широкий язик, сховати.
Здути ватку з руки. Дути на широкий язик за зубами.
Язик за зубами, мов би в усмішці, вимовити и—и—и—и — и—є.
Для формування координації рухів, їх диференціації, зміцнення м’язів рук використовують спеціально розроблені вправи. Прикладом є така система вправ:
·обертати кисті руки з максимальною амплітудою;
·розвести та звести пальці у випрямленому положенні кисті руки: а) на площині, б) у повітрі;
·стиснути кисті рук у кулак та розтиснути: а) одночасно двома руками однакові рухи; б) одночасно двома руками різні рухи;
·послідовно натиснути кінчиком великого пальця на кінчики інших пальців тієї ж руки – пальці «вітаються»;
·потерти великим і вказівним пальцями кожної руки один одного (імітація прокручування пальцями нитки), те ж саме – великим та іншими пальцями по черзі;
·розкачувати шматочок пластиліну великим і вказівним пальцями; великим і середнім; великим , вказівним і середнім. Прокручувати сірник між цими пальцями.
·кисті рук витягнуті, пальці притиснуті один до одного: а) розвести пальці рук попарно, потім усі пальці відразу зімкнути; б) по черзі пальці кожної пари розвести і тут же зімкнути; в) всі пальці одночасно розвести і тут же зімкнути;
·рука лежить на столі, кисть піднята в максимально вертикальному положенні; кожний палець по черзі торкається парти (як варіант – те саме одночасно пальцями обох рук);
·долоня лежить на столі, пальці притиснуті однин до одного, потім пальці збираються в кулак, потім розпрямляються і долоня ставиться на ребро. Вправа «долоня-кулак-ребро» повторюється кілька разів.
·       Вправи на координацію рухів
·       1. Поскакати на обох ногах на одному місці, тримаючись за руку вчителя (стіл, крісло).
·       2. Підскоки на правій, на лівій нозі почергово, на одному місці, тримаючись за руку вчителя (стіл, крісло).
·       3. Підскоки на правій, на лівій нозі по прямій від стола до дверей і назад самостійно або тримаючись за руку вчителя.
·       4. Ходіння – крок на місці, на носочках, на п’ятках, марширування по колу.
·       5. Ходіння з підніманням і опусканням рук, як пташки махають крильцями, з покачуванням рук над головою, як колоски на вітрі.
·       6. Ходіння по вузенькій дошці чи місточку самостійно чи тримаючись за руку вчителя.
·       7. Побудова будиночків, столиків, лавочок із кубиків та будівельного матеріалу за зразком, а потім по пам’яті.
·       8. Розкладання і збирання пірамідок, розбірних  іграшок, матрьошок, яєчок, чашечок; нанизування намистинок.
·       9. Складання предметних розрізаних малюнків.
·       10. Складання із паличок (сірників тощо) геометричних фігурок, візерунків (різних за кольором), сходинок, тиночків тощо.
·       11. Вирізування по прямій лінії кольорових смужок, фігурок по контурах.
·       12. Багаторазове стискання і роз тискання руки в кулак.
·       13. Розтягування рук, покладених пальці у пальці, в сторони (розривання ланцюга).
·       14. Стискання і роз тискання гумової груші
·       15. Почергове згинання і розгинання пальців обох рук.
·       16. Зробити решітку із двох пальців (вказівний і середній) кожної руки і почергово вкладати їх: права зверху, ліва знизу і навпаки. Виконати цю вправу багато разів.
Акустична форма дисграфії
Підніми руку, коли почуєш звук т, д (м, н, т, л, т, д)
Порівняй артикуляцію звуків т, д.
Що робить язик, коли ми вимовляємо звук т і звук д. Що роблять губи?
Перевіримо роботу голосових зв'язок (тильну сторону руки кладемо до горла і вимовляємо звуки). При вимові звука т — голосові зв'язки не працюють, а при вимові звука д—працюють.
Артикуляційні вправи. Кінчик язика до верхніх зубів. Вимова звуків т, д.
Ігри на диференціацію звуків

1. «Чарівні дзвіночки»
Роздати дітям дві картки, на одній є зображення дзвіночка, а на другій — немає. Назвати звуки, а діти на дзвінкий приголосний повинні підняти дзвіночки, на глухий — чисту картку (т, д, ш, ж, с, з,п,б).
2. «Знайди букву»
Роздати дітям смужки, на яких зображені букви. Вчитель називає букви, а діти фішками закладають відповідну букву.
С    3
п      б
т      д
3. «Телебачення»
На екрані іграшкового телебачення виставити малюнки (телефон, лопата, дерево).
Завдання:
Що показує телебачення?
Назвати малюнки в назві яких є звук т, а потім звук д
Знайти місце звуків у словах.
4. «Утвори нове слово»
Показати дітям малюнки, дати завдання: в назві першого малюнка виділяти перший звук, в назві другого — другий, в назві третього —третій, в назві четвертого —четвертий. Ці звуки об'єднати. Яке слово утворилось?
5. Гра«Комп’ютер»
Роздати дітям картки, поділені на клітинки. Діти рахують, скільки клітинок. Запропонувати завдання: у першу клітинку записати першу букву слова телефон. У слові мило визначити другий звук і записати у другу клітинку. В чисту клітинку вписати першу букву слова нитки. З букв прочитати слово (тин).
6. «Назви слово»
На дошці дві таблички із зображенням предметів, у назвах яких є звуки т, д. Діти кидають кубик і знаходять під відповідною цифрою малюнок. Називають його і визначають звук, його місце в слові.
7. Гра«Утвори з букв слово»
Є диск, на якому написані букви. Вчитель по­казує букви, а діти повинні утворити з цих букв слова (тин, дуб, диня, буде). Така робота проводиться з диференціації звуків кожної пари змішуваних звуків.
Дисграфія на основі порушення мовного аналізу і синтезу
1. Придумати речення за сюжетним малюнком і визначити в ньому кількість слів.
2. Придумати речення з певною кількістю слів.
3. Скласти графічну схему даного речення.
4. Визначити місце слів у реченні.
5. Скласти графічну схему слова.
6. Придумати слова з 3, 4, 5 звуками.
7. Підняти цифру, яка відповідає кількості звуків.
8. Вставити пропущені букви в словах.
9. Підібрати слова на кожний звук. Слово записується на дошці. До кожної букви дібрати слова, які починаються з відповідного звука.
10. Переставити звуки: пила —липа, палка — лапка.
11. Утворити нові слова з букв одного слова: ластівка, ліс, сік, сак, кава).
12. Розгадати ребус. Дітям запропонувати малюнки: заєць, апельсин, лампа. Діти виділяють перший звук в назвах малюнків і записують відповідні букви (зал).
Корекційна робота при оптичній дисграфії
1.Знайти букву в ряді подібних. Пропонуються ряди подібних друкованих і рукописних букв (лм, ер, вз, ад).
2.Змалювати букву за зразком.
3.Скласти з паличок букву, фігуру.
4.Сконструювати букви друкованого і рукописного шрифту з елементів друкованих і рукописних букв.
5.Показати правильно зображену букву серед правильного і дзеркального зображення.
6.Визначити різницю подібних букв, що відрізняються елементом 3 — В, Р — В.

Логічно зв'язані слова: ромашка—луг, молоко — сир, автомобіль—колесо, суп—капуста, зірка — небо, парасолька—дощ, книга — картинка, театр—білет, собака—поводок. Слова, що логічно не пов'язані між собою: велосипед—банти, телевізор — ніс, суниці — дах, футбол—бджола, небо—лопата, диван — слон, чашка—кущ, цукор—корабель, лампочка — книга
Вправа «Малюємо злість»
Варіант 1. Дитині пропонується намалювати на аркушах наперу свою злість так, як вона її уявляє, а потім знищити малюнок, або зробити вогнище і спалити власну злість.
Варіант 2. Пропонується намалювати на аркушах паперу портрет людини, до якої дитина відчуває злість і агресію, або написати її ім'я закарлючками, негарними літерами. Коли це зроблено, розірвати малюнки і викинути їх у кошик для сміття.


Немає коментарів:

Дописати коментар