Протягом тривалого часу в нашій країні поширена
класно-урочна система навчання, яка дає змогу одночасно навчати багатьох
дітей.
Головним компонентом цієї системи є урок — частина навчального процесу. Від ефективності кожного уроку залежить
ефективність навчального процесу загалом.
Уроки, сплановані та проведені відповідно до
основних закономірностей навчально-виховного процесу, прийнято вважати стандартними.
Стандартні уроки відіграли і відіграють значну позитивну роль у навчанні
школярів.
Проте вже в середині 70-х років минулого століття
виявилася тенденція зниження інтересу дітей до навчальної діяльності. Це обумовило появу нестандартних
(нетипових) уроків, головною метою яких є пробудження інтересу школярів до
навчальної праці. З того часу форми проведення цих уроків стали більш
численними й різноманітними навіть до класичних уроків нині включаються
нестандартні елементи.
Сьогодні
нестандартні (нетрадиційні) уроки є звичними для будь-якої школи, можна навіть говорити про «моду» на той чи
інший тип уроків, та ставлення до них не можна назвати однозначним. Іноді окрім яскравої форми такі уроки не
мають жодних переваг перед традиційними.
Навіть
чіткого визначення поняття «нестандартний урок» у педагогічній літературі досі
не існує. Найбільш поширеним серед численних визначень є
таке; нестандартний урок — це імпровізоване навчальне заняття, що не має
традиційної (визначеної) структури, незвичайне за задумом і організаційною
формою.
Такі уроки
не вкладаються (повністю або частково) в рамки вироблених і сформульованих
дидактикою вимог.
Зауважу, що не існує й загальноприйнятої типології
нестандартних уроків.. У посібнику І.Підласого «Педагогіка» перелічується 36
видів нестандартних занять (урок-гра, урок — рольова гра, урок-діалог, бінарний
урок та ін.).
Незважаючи
на таке величезне розмаїття, для більшості нестандартних уроків, як правило,
характерні: колективні форми роботи; інтерес до навчального матеріалу;
вагомість творчої складової; активізація пізнавальної діяльності; партнерський
стиль взаємин; зміна ролі вчителя; нестандартні підходи до оцінювання тощо.
Порівняно зі звичайним,
нормативним заняттям нестандартний урок максимально стимулює пізнавальну
самостійність, творчу активність та ініціативу школярів.
Навчальний процес тут спрямований на підвищення якості їхніх знань, формування
працьовитості, цілеспрямованості, потрібних у житті навичок і вмінь.
Крім того,
такі уроки більше подобаються учням, ніж буденні навчальні заняття.
Насамперед тому, що навчальний процес тут має багато спільного з ігровою
діяльністю. Майже всі прийоми, способи
дії нестандартних уроків відзначаються ігровим спрямуванням. Не дивно, що
в методичній літературі їх часто визначають термінами «урок-гра»,
«урок-змагання», «екологічна гра в завданнях» тощо.
Водночас не
слід перетворювати нестандартні уроки на головну форму роботи в школі: як уже
зазначалося, вони не завжди характеризуються серйозною, вдумливою пізнавальною
працею учнів, високою результативністю, властиві їм і значні витрати часу.
Істотно важливе значення для нестандартного уроку
має форма організації навчання. За цим критерієм їх поділяють на п’ять типів.
1.
Уроки-змагання (вікторини, конкурси, уроки-аукціони,
уроки типу КВК).
2.
Уроки громадського огляду знань (уроки-заліки,
уроки-консультації, уроки взаємного навчання).
3.
Уроки комунікативної спрямованості (уроки-диспути,
конференції, уроки з мультимедійним забезпеченням).
4.
Театралізовані уроки (виконання ролей за сценарієм,
імітація певної діяльності).
5. Уроки-подорожі,
мандрівки
На відміну від
традиційного розуміння освіти як засвоєння суми знань та навичок, сьогодні її
треба розглядати радше як процес становлення особистості, тому що світ, у
якому живуть наші діти, змінюється вчетверо швидше від наших шкіл. Найважливішою ланкою, від якої залежить
успіх шкільної освіти, є ефективна праця вчителя, на основі створення й
упровадження власних, нових ідей, підходів, технологій. Саме на уроці
створюються необхідні умови для реалізації всіх основних принципів дидактики,
засвоюються знання, формуються вміння і навички, розвиваються пізнавальні
здібності учнів.
Сучасний
урок бути спрямований на формування особистості учня, забезпечувати загальний
розвиток школярів через засвоєння спеціальних знань, передбачених шкільною
програмою, розвивати їхні пізнавальні: й творчі здібності.
Учитель має бути на уроці
й психологом, і режисером, і актором водночас. Він має
відчувати, коли необхідно зняти в класі напруження цікавою розминкою або грою,
а коли від цікавого, розважального початку перейти до серйозної роботи.
Практика
роботи довела ефективність традиційних уроків різних типів Кожний урок можна провести
в незвичній формі. Уроки, які разом з учителем створюють діти, допомагають
краще засвоїти новий матеріал та переконатися в тому, що знання можна не лише
засвоїти, а й використовувати для взаємного навчання, для вирішення творчих
завдань, у житті.
В.Сухомлинський
порівнював думку дитини з ніжною трояндою, що не може квітнути без сонця
Причому найбільшу увагу
слід приділяти створенню системи інтегрованих уроків мови и мовлення. Саме
засобами рідного слова можна відкрити дитині красу природи, прищепити любов до
Батьківщини, навчити розрізняти зло і добро.
Готуючись до уроків, потрібно враховувати не тільки
своєрідність кожного класного колективу, а й психологію, вікові особливості,
потенційні можливості кожного учня;
Нестандартні нові технології навчання допомагають
залучити до активної роботи всіх учнів.
Але не можна зовсім відмовлятися від традиційних
форм уроку.
Скільки
існує школа, стільки й точаться дискусії про те, як зацікавити дітей нелегкою
працею — навчанням, що треба зробити, аби уроки викликали в учнів інтерес, як
перетворити їх на справжню школу духовності. Одна з основних
передумов виникнення у школярів інтересу до навчання — налагодження тісної
співпраці між ними й педагогом.
В.Сухомлинський
зазначав: «Найважливіше — у своєму учневі бачити живу людину. Навчання — це
насамперед живі людські стосунки між педагогом і дітьми, а не перекладання
знань з голови педагога в голову учня».
Чи зуміємо ми прищепити дітям любов до навчання?
Зуміємо, якщо наші уроки стануть уроками співтворчості учнів і учителя.
Скажіть мені
– і я забуду,покажіть – і я запам’ятаю,дайте можливість обговорити – і я
зрозумію,дайте можливість навчити іншого – і я дійду досконалості КОНФУЦІЙ
Немає коментарів:
Дописати коментар